Libar (tada “klapa Libar”) je osnovan 2007. godine u Splitu. Sastavljen je od petorice pjevača, članova ponajboljih dalmatinskih klapa (Iskon, Šufit, Cambi, Tragos, Grdelin…) i četvorice instrumentalista članova eminentnih bendova splitske scene
Biography
Libar (tada “klapa Libar”) je osnovan 2007. godine u Splitu. Sastavljen je od petorice pjevača, članova ponajboljih dalmatinskih klapa (Iskon, Šufit, Cambi, Tragos, Grdelin…) i četvorice instrumentalista članova eminentnih bendova splitske scene (TBF, Dioniz, Đubrivo, Dr. Evil, Benighted…).
U srpnju 2008. godine Libar izdaje prvi album ‘Libar Prvi’koji uspješno spaja acoustic rock i klapsko pjevanje. Album sadržava dvanaest obrada, po šest hitova s hrvatskoga i engleskoga govornoga područja.
Tijekom 2009. godine, promjenom postave i dolaskom novih kreativnih snaga u bend, Libar najavljuje čvršći, električni pristup obradama, poglavito od publike prihvaćene heavy metal obrade evergreena Đele Jusića ‘Pusti da ti leut svira’. Koncertni repertoar klape obogaćuje se nizom hitova u sličnoj maniri (Talking Heads, Peter Gabriel, Muse, RHCP, Depeche mode…), a koncert iz akustičnog seta prerasta u punokrvni rock koncert. Te godine za svoj debitantski album u Sarajevu prima nagradu Prvi Indexi u kategoriji najbolji regionalni etno album.
Libar svojim prvim autorskim uratkom, hit siglom ‘Dite’2010. nastupa na Večerima Dalmatinske Šansone i osvaja čak tri Šansonijera. ‘Dite’ je proglašena najboljim debitantskim uratkom, dobila je nagradu za najbolji tekst i treću nagradu publike. ‘Dite’ ubrzo dobiva i svoje diskografsko mjesto, u obliku EP izdanja sa alternativnim verzijama i remiksima pjesme, te video spotom.
Kroz 2011. i 2012. Libar snima svoj drugi album, ovaj put album autorskih skladbi napisanih i aranžiranih unutar benda.
U listopadu 2007. Libar je započeo kao eksperimentalna dalmatinska klapa, sa svrhom i idejom vodiljom obrađivanja na “klapski” način pjesama i stilova kojima je uvjet da s Dalmacijom i dalmatinskim melosom nemaju nikakvu generičku vezu. U međuvremenu projekt je prošao nekoliko razvojnih faza, od klape s pratnjom akustičnih instrumenata, preko faze cover-banda danas djeluje kao punokrvni autorski rock band s pet ravnopravnih vokala koji se ponašaju solistički, podjednako kao i u homofonom, višeglasnom muškom bloku.
Libar nedvosmisleno vuče korijene iz klape i klapskog miljea, prije svega zbog činjenice da su njegovi pjevači ostvarili duge i uspješne karijere u klapama poput “Iskona”, “Cambija”, “Tragosa”, “Grdelina” i “Puntara”, međutim danas su te veze svedene na vokalne figure unutar tvrdog rock izričaja. Libar svoju vokalnu formu veže uz homofoni slog karakterističan za tradicionalni mediteranski i dalmatinski idiom, budući da sadrži vokalne dionice posložene u rasponu od tenora I i II, baritona, te dvaju baseva. Međutim u najnovijim autorskim uratcima taj se slog u nešto manjoj mjeri drži njegovih pravila te se okreće slobodnijoj harmonizaciji čije uzore nalazi u uzorima klasičnog i suvremenog rocka, prije svih važnih i inovativnih skupina Queen ili Muse.
Fuzija je riječ koju kritika najčešće koristi kod opisivanja glazbe Libra, tako da je nešto teže jednoznačno odrediti kakav zvuk on njeguje. Budući je do sad u repertoaru riječ bila uglavnom o neobičnom, nesvakidašnjem pristupu obradama Librov stil tek je određivao svoje gabarite i područja pokrivenosti. Kod nastanka novih, autorskih pjesama uho nas najčešće vuče ka odrednicama popa, power popa, klasičnog i alternativnog rocka, do heavy metala. Međutim kako su nove vrijednosti i njihova implementacija unutar glazbenog izričaja još uvijek Librova ideja vodilja tako se u našoj glazbi javljaju i druga nova, manje ili više suvremena rješenja i stremljenja poput klasične orkestralne kompozicije (“Dite”), plesni ritmovi (break beata, disco punk) u “Kukalu” te fusion i jazz elementi u aranžmanima pjesama.
U Libru se štuje širok spektar glazbenih pravaca, od svih vrsta klasične, tradicionalne i autorske glazbe, dok su se članovi ponajviše izdiferencirali unutar suvremenih žanrova popa, rocka i elektronike. Tako se u Libru sluša sve od gore spomenutih rock veličina. Gitaristi Vojan i Toni ukorijenjeni su u intenzivni gitarski zvuk heavy metala i njemu srodnih žanrova. Među pjevačima se sluša sve od grungea, do elektroničkog zvuka i klupske glazbe. Od imena koja se u Libru najčešće i najrađe spominju tu su David Bowie, Pearl Jam, Queen, Muse, Kings Of Leon, Nine Inch Nails, Pink Floyd, The Smiths, Massive Attack, Depeche Mode, Guns ‘N’ Roses, A-Ha, Royksopp, Groove Armada, Sixx AM, Pain Of Salvation… Od domaćih Urban, Haustor, Azra, Let 3, Belan i Đavoli i opet Urban. Za članove Libra, dakle, zajednička je vokalna potkovanost klasičnim i tradicionalnim višeglasjem, a također svi oni dijele i sklonost prema autorskoj pop i rock skladbi.
Svi članovi Libra odabiru repertoar obrada. Inicijativa može doći od bilo kojeg člana, dok se odluke donose konsenzusom. Pjesme moraju biti »podatne« za višeglasnu obradu, originalne, zanimljive i koncertno, izvedbeno atraktivne. Na prvom albumu Libar je započeo s akustičnim, pretežno baladnim repertoarom, dok su s vremenom došle brže, življe i veselije stvari. Tako se zapravo i “skrenulo!” u žanrove od heavy metala do plesnog i electro-popa. Izrazito uspješan singl bio je obrada evergreena Đele Jusića »Pusti da ti leut svira« u gothic metal varijanti, za što je Libar zaslužio pohvalu samog autora, a koncerti Libra pretvaraju se u prave plesne tulume zahvaljujući coverima hitova poput »Take on me« grupe A-Ha, »Enjoy the silence« Depeche Modea, »Road to nowhere« Talking Headsa ili pak Abbine »Dancing Queen«.
U startu je najveća pobjeda Libra i nedvosmislen, teško poreciv dobitak bila upravo sinergija koju je njegov glazbeni opus postigao kod poklonika raznolikih glazbenih stilova i žanrova. Ne samo da projekt kod “spajanja nespojivog” nije osuo različitu publiku, već je naprotiv uspio približiti do tad manje poznate idiome “klapskog” i “rock” univerzuma pripadnicima “suprotnih” populacija. O tome najbolje govore koncerti koji su od samog početka svi odreda – rasprodani, bez obzira na mjesto i vrijeme događaja. Sad se već može ustvrditi stvaranje jedne šire “obitelji” ljudi sa zajedničkim senzibilitetom oko lika i djela, projekta Libar.
Libar je danas odbacio prefiks “klape” budući je to ograničavalo percepciju skupine i držalo projekt vezan uz samo jednu koncepciju, jedan vid muziciranja. Cilj Librovog rada danas je isti kao i na početku: izražavanje svih dimenzija osobnosti, standarda i ukusa njegovih članova kroz glazbu. U tom smislu ne samo da skupina neće odbaciti obrade kao organsku viziju glazbe koju članovi vole i slušaju, već će tim putem i nastaviti. Tako se odmah po skorom izlasku nastupajućeg autorskog albuma priprema još jedan album obrada, vjerojatno već treći, koji bi za razliku od prvog, akustičnog, uključio punu orkestraciju i instrumente kojima bend danas raspolaže.
Libar finalizira svoj debitantski autorski dugosvirajući studijski glazbeni materijal na kojemu će se naći deset pjesama, stilski defeniranih na razmeđi power popa, alternativnog, klasičnog, prog i psihodeličnog rocka, heavy metala, uz tradicionalne urbane prizvuke koji bend vezuju uz autentično mediteransko podneblje iz kojeg potječe.
Album će se u prodaji naći u proljeće, najvjerojatnije tijekom travnja, kad se planira velika promotivna hrvatska turneja.
Libar je do sad funkcionirao uglavnom kao cover band, njegovi dugotrajni i obuhvatni koncertni tulumi već nekoliko godina s rastućim interesom publike pale klubove hrvatskih urbanih centara poput Saxa, O Hare, Arsenala, Quasimoda i mnogih drugih, izvodeći hitove nabrojanih izvođača, uz još mnoge druge.
Na svojoj promotivnoj turneji Libar će izvesti postojeće hitove s albuma poput pjesama Dite, Glasnije i Kukalo, zatim svoje covere kojima su zadnjih godina osvajali radijski eter poput Pusti da ti Leut svira, Men’ se dušo od tebe ne rastaje, Bi Mog’o da mogu…
Ostale pjesme s albuma spremaju se ne samo ponoviti uspjeh prethodnih hitova (festivalske nagrade, prva mjesta radijskih top ljestvica i hitovi godine) već svojim nečuvenim zvukom i bogatim i produkcijski zahtjevnim aranžmanima postaviti nove standarde popularne hrvatske mainstream glazbe. U tu svrhu Libar već više od godinu dana kroji i brusi svoje pjesme, pomno odabirući mjesta i produkcijske uvjete, tako su trake albuma upisane i editirane u poslovično dobrim studijima Tome Mrduljaša i Steve Stiva Vučkovića, dok je za mix i mastering odabran prestižni studio RSL u slovenskom Novom Mestu.
Librov nadolazeći album čini projektom bez premca u Hrvatskoj, ali i u svijetu: naime nitko u poznatom glazbenom univerzumu nije izveo svoj studijski materijal uz svirku peteročlanog rock banda aranžiran u bloku pet ravnopravnih, nosivih i potpuno harmoniziranih vokalnih dionica.
Autorstvo skladbi u potpunosti je ostalo u bendu: potpisnici pjesama su Sina Jakelić, Mario Alajbeg, Vojan Koceić i Ivan Ivanišević dok su aranžmani krojeni uglavnom zajednički unutar benda.